Den mest utfyllende sjekklisten for kjøp av brukt båt

 

En praktisk og utfyllende sjekkliste på totalt 80 punkter som gir deg ekstra trygghet ved kjøp av brukt båt.

Ved kjøp av brukt båt er det viktig å være nøye for å unngå uønskede overraskelser. Vi anbefaler sterkt at man tar seg god tid til å gjennomgå båten og avklare en rekke forhold. Vær oppmerksom på at lange utstyrslister i salgsannonser på eldre båter kan vise seg å være lite verdt da utstyret ofte kan være gammelt og utidsmessig, og kan være dyrt å erstatte med tilsvarende nytt og tidsmessig utstyr.

Vår sjekkliste er svært grundig og inneholder totalt 80 punkter. Sjekklisten egner seg like godt for nybegynnere som erfarne båteiere.

Vedlikeholdrutiner

  1. Avklar hvor mange eiere båten har hatt? (For mange eiere vil gjøre det vanskelig å få avdekket mangelfulle vedlikeholdsrutiner)
    2. Få eier til å forklare hvordan han har tatt vare på båten.
    3. Sjekk servicehistorikk.
    4. Hva er det eier gjør rutinemessig før og etter sesong?
    5. Har motor blitt ferskvannskjørt etter hver sesong?
    6. Hvordan har båten blitt lagret i vintersesongen?
    7. Sjekk vedlikeholdslogg over utførte servicer og olje/-filterskift mot motorens gangtid.
    8. Sjekk oljenivået
    9. Spør når impeller ble skiftet sist (kun relevant for innenbordsmotorer)

Skader og mangler

19 punkter

Praktisk

33 punkter

    Økonomisk / Eierforhold / Dokumentasjon

    6 punkter

    Har du mistanke om at båt/motor kan være stjålet?

    5 punkter

    Er det heftelser ved båten?

    3 punkter

    Er båten CE-merket?
    1 punkt

    Har båten motornummer og Securmark-nummer?
    1 punkt

    Har båten samsvarserklæring og Securmark-nummer?
    1 punkt

    Forsikring
    2 punkter

    Registrer deg under for å få tilgang til «Min side» for å se alle punktene i sjekklisten.

    Innmelding Privat

    Eksklusiv tilgang til «Min side» koster kr 74,- i mnd.

    Med tilgang til «Min side» får du følgende:

    • Tilgang til informasjon som forsikringsselskapene unnlater å opplyse om.
    • Oversikt over ulike svindelmetoder og hva du bør gjøre for å forebygge å bli svindlet.
    • Gratis lagring av innsendte tilbudsforespørsler på dine forsikringer.
    • Tilgang til informasjon som eiendomsmeglerne unnlater å opplyse om.
    • Sjekkliste ved boligkjøp
    • Tilgang til de hemmelige budknepene
    • Sjekkliste ved bilkjøp
    • Og flere andre tips som har til hensikt å spare deg for unødvendige kostnader.

    Hvis du også ønsker hjelp og og veiledning over telefon og epost om nettsikkerhet, svindelmetoder og hvordan du kontrer urettmessige fakturaer, samt gratis henvisning av telefonselgere må det tegnes medlemskap som koster kr 390,- ink moms i mnd.

      Som medlem av Forsikringsportalen.no får du i tillegg følgende:

      • Gratis hjelp til å kontre urettmessige fakturaer og inkassokrav.
      • Gratis veiledning til hva du bør gjøre om du er blitt svindlet.
      • Gratis hjelp med hvordan du sjekker om datamaskinen er hacket.
      • Gratis henvisning av telefonselgere

      Alle skjemadata krypteres over en sikker tilkobling.

      Fyll inn opplysninger

      Dette passordet gir deg tilgang til å logge på "Min side" etter innsending.
      Velg riktig alternativ *
      Gjeldende vilkår for medlemsskap

      1. Det er Portalen Gruppen AS (orgnr. 899 551 222) som står bak tjenesten Forsikringsportalen.no

      2. Avtale om tilgang til "min side" og medlemskap inngåes ved innsending av dette skjemaet. Det er ingen gratis prøveperiode ved direkte registrering/innmelding.

      3. Utvidet pluss medlemskap gir rett til personlig kostnadsfri råd og veiledning i forhold til nettsikkerhet, bestridelse av urettmessige fakturaer / inkassokrav og svindelmetoder. I tillegg til informasjon på "Min side" kan pluss medlemmer rette spørsmål til [email protected] eller ringe oss på 21.89.99.99.

      4. Forsikringsportalen.no har ingen forsikringsmegler- eller rådgiverrolle og kan ikke holdes ansvarlig for de forsikringene du eventuelt velger eller ikke velger å benytte gjennom bruk av vår tilbudstjeneste.

      5. Vi utøver råd og veiledning etter beste evne i forbindelse med nettsikkerhet, bestridelse av urettmessige fakturaer / inkassokrav og svindelmetoder. Vi kan ikke holdes erstatningsansvarlige i forbindelse med dette.

      6. Avtaleperioden er på 12 måneder og den månedlige prisen faktureres årlig til oppgitt epost adresse.

      7. Faktura sendes fra Portalen Gruppen AS med moms. Priser er oppgitt inkludert moms. Forfallstid på faktura er 5 dager.

      8. Tilgang til "Min side" og medlemskap vil bli automatisk fornyet årlig, men kan avsluttes når som helst før årlig fornyelse. Ved oppsigelse refunderes ikke årsavgift for påbegynt avtaleperiode. Ved oppsigelse refunderes ikke deler av årskostnaden for påbegynt avtaleperiode. En eventuell oppsigelse av tilgang til "Min side" kan gjøres direkte fra menyen under valget “Slett meg".

      9. Vi er opptatt av å ivareta sensitive opplysninger og vil ikke dele dine opplysninger med andre.

      Angrett *