Fakturainfo

Fakturaer fra Forsikringsportalen.no blir sendt ut gjennom Portalen Gruppen AS. Det er Portalen Gruppen AS som drifter tjenesten Forsikringsportalen.no.

Portalen Gruppen AS sender ut fakturaer gjennom regnskapssystemet Fiken.

Fakturaer blir sendt ut gjennom epost. For å laste ned faktura må man trykke på nedlastningslenken, hvor faktura da blir henter fra regnskapssystemet til Fiken. Ekstern oppfølging av forfalte fakturaer skjer gjennom Svea Finans.

Fordi vårt mål er å kunne opptre så uavhengig som mulig innenfor forsikring, for å kunne gi våre brukere en så god tjeneste som mulig, måtte vi i 2019 endre retning fra å være en gratis tjeneste til å bli primært en brukerfinansiert tjeneste. Kun på den måten kan vi klare å tilby en tjeneste som hjelper forsikringskundene på en best mulig måte uten at forsikringsselskapene skal legge premissene med et maks tak på antall forsikringsselskaper som kan være representert, hvilke forsikringsselskaper brukerne skal kunne velge mellom og hva vi kan informere om. Vi vet derfor at vi har et særskilt ansvar for å informere og gjøre våre brukere oppmerksomme på dette. Dette gjør vi ved å informere brukerne at hvis de ikke sier opp tilgangen til “Min side” innen 30 dager etter innsending så vil den gå over til en betalt årlig tilgang. Dette informerer vi om blant annet på forsiden, i starten i tilbudsskjemaet, på slutten i tilbudsskjemaet med krav om aktiv avhukning og på kvitteringssiden.

 

OBS: For brukere som har fått faktura for startperiode fra mars 2019 til august 2019.

 

Pågrunn av Corona situasjonen, har fakturaer for bedrifter med startperiode fra mars 2019 til august 2019 blitt sendt ut senere enn 30 dager før fornyelse for neste års periode. Dette beklager vi. For brukere som ikke vil fornye tilgangen til “Min side” for neste 12 måneder vil på grunn av dette ha anledning til å si opp tilgangen til “Min side” uten å bli fakturert for neste periode.

Spørsmål og svar

Hvorfor har Forsikringsportalen.no gått fra å være kun en gratis tilbudstjeneste til å bli betalt tjeneste?

Forsikringsportalen.no startet som en 100% gratis tjeneste for brukerne, hvor tjenesten ble finansiert gjennom forsikringsselskapene som valgte å være tilknyttet.

Fra starten av opplevde vi at flere av de store forsikringsselskapene ikke ønsket å være med i tjenesten uten at vi la til rette for at de skulle kunne sette strenge filtereringskrav. Vi har konsekvent sagt nei til dette. Grunnen til det er at vi har vært opptatt av at flest mulig brukere skal oppleve å få svar når de sender en tilbudsforespørsel gjennom oss, uavhengig av alder, bosted, bonus etc.

I 2018 opplevde vi stadig økende press om å innføre maks antall forsikringsselsskaper som brukerne kunne velge å få tilbud fra, filtereringskrav og hva vi kunne informere brukerne om. Derfor bestemte vi i mars 2019 å endre modellen slik at tjenesten hovedsaklig skulle bli en brukerfinansiert tjeneste, for å kunne stå friere til å kunne hjelpe og informere brukerne om det vi mener er mest fordelaktig fra et kundeperspektiv.

På tross av at kostnaden var null, for å motta tilbudsforespørsler gjennom oss, opplevde vi likevel at flere forsikringsselskaper nektet og til og med truet oss med juriske forfølgning hvis vi gjorde det mulig for brukerne våre å velge dem i tilbudsskjemaet. Tydeligvis ønsker flere forsikringsselskaper å ikke legge til rette for tjenester som bidrar til økt konkurranse. Derfor finner man enda ikke samtlige forsikringsselskaper i tilbudsskjemat, men på den lukkede “Min side” oversikten vil brukerne enkelt kunne finne direkte kontaktinformasjon til samtlige norske forsikringsselskaper.

I et forsøk på å kunne drive denne tjenesten inn i fremtiden som en brukerfinansiert tjeneste har vi valgt at man må akseptere at man mottar 30 dagers gratis tilgang til “Min side” når man sender inn en tilbudsforespørsel, hvor tilgangen vil gå over til en betalt årlig tilgang hvis man ikke sier opp tilgangen til “Min side” innen 30 dager. Prisen for tilgang til “Min side” er kr 74,- for privatpersoner og kr 166,-  for bedrifter.

På “Min side” arbeides det kontinuerlig med å legge til innhold som har til hensikt å spare både privatpersoner og bedrifter for unødvendige kostnader innenfor en rekke områder.

Hva er fordelen jeg får ved å betale for tilgangen til "Min side"?

For privatpersoner:

  • Tilgang til informasjon som forsikringsselskapene unnlater å opplyse om.
  • Tilgang til å bruke Forsikringsportalen.no som en ekstra buffer mot telefonselgere. Ved å henvise alle telefonsalgssamtaler til oss blir du bedre beskyttet mot useriøse telefonselgere og svindelforsøk. I tillegg sparer du også tid ved å la oss filtrere ut de useriøse og unødvendige samtalene.
  • Oversikt over ulike svindelmetoder og hva du bør gjøre for å forebygge å bli svindlet.
  • Gratis lagring av innsendte tilbudsforespørsler på dine forsikringer.
  • Tilgang til informasjon som eiendomsmeglerne unnlater å opplyse om.
  • Sjekkliste ved boligkjøp
  • Tilgang til de hemmelige budknepene
  • Sjekkliste ved bilkjøp
  • Og flere andre tips som har til hensikt å spare deg for unødvendige kostnader.

 

For bedrifter: 

  • Tilgang til informasjon som forsikringsselskapene unnlater å opplyse om.
  • Gratis daglig overvåkning av bedriftens hjemmeside for malware og sårbarheter.
  • Tilgang til å bruke Forsikringsportalen.no gratis som en ekstra buffer mot telefonselgere. Ved å henvise alle telefonsalgssamtaler til oss blir din bedrift bedre beskyttet mot useriøse telefonselgere og svindelforsøk. I tillegg sparer du og ansatte også tid ved å la oss filtrere ut de useriøse og unødvendige samtalene.
  • Oversikt over ulike svindelmetoder og hva du bør gjøre for å forebygge å bli svindlet.
  • Gratis lagring av innsendte tilbudsforespørsler på bedriftens forsikringer.
  • Råd og tips som har til hensikt å spare deg for unødvendige kostnader.
Fått en faktura uten at du har brukt vår tjeneste?

Hvis du har mottatt en faktura uten at du har brukt vår tjeneste så må du kontakte oss snarest på faktura@forsikringsportalen.no. I sjeldne tilfeller har vi opplevde at noen har sendt inn en tibudsforespørsel eller “Bli medlem” skjema på vegne av noen andre enn dem selv. Dette tar vi alvorlig. Ved innsending registrerer vi IP adresse til avsender. Hvis en bedrift eller person blir utsatt for dette så gir vi IP adressen ut til den det gjelder. Vi vil i slike tilfeller kreditere fakturaen hvis personen eller bedriften det gjelder politianmelder hendelsen og sender oss dokumentasjon på politianmeldelsen.